Showing posts with label kerana Islam agamaku. Show all posts
Showing posts with label kerana Islam agamaku. Show all posts

Saturday, 1 December 2012

It's Normal To Be Left Alone.

-Someday you'll have a home underneath the chocolate-coloured bed. Nobody will stares at you. It gonna be total black.

-Normal Alone. One will think its crazy things to do. but I'm getting used to it, it happen since i was a child.

-I always wrote what i feel. because i don't know how to express it through my speech. I can talk in silent.

-When u walk,drive,eat, and do everything alone.... some One is watching, He always with us. I always remind it to myself.

-Literally, 24 hours... He never sleep.

-SO, to paint the picture clearly and beautifully.... Allah SWT is always with me wherever i go.

- Bismillahirrahmanirrahim... Ya Allah  Ya Tuhan-ku.... Aku berlindung daripada sifat malas, dan bakhil. Ya Rabbi, aku seorang hamba-Mu yg lemah sentiasa dalam keadaan hati yg binggung mencari cahaya-Mu. Jangan lah Kau pesongkan aku setelah Kau memberi ku petunjuk. Ya Allah Ya Rahman , bimbing lah aku ke jalan yg benar. Jangan Kau biarkan aku bersendirian kerana Aku selalu merasa tidak senang,aku hanya membiarkan diri  ini  sukar untuk didekati orang. Ya Rahim... limpahkanlah Rahman dan Rahim -Mu kepada ku, kaum keluarga ku, kawan2 ku, dan kaum2 muslimin dan muslimat terutama dia palestin dan tempat2 dimana para penegak Islam sedang bejuang untuk Agama Mu Ya Allah.Amin....


Tuesday, 18 September 2012

Rentap Satu Kehidupan

Guys,
Remember this. Allah tu Maha Kuasa. Bila2 je boleh ambil nyawa kita.
Bila aku fikir , aku jadi takut, sebab aku tak tahu bila aku akan mati.
well, bukan ke kalau kita ingat mati, kita ni orang yg bijak??
Aku tak pernah ada experience mandikan mayat, but from my murobbi's story, sangat memilukan hati aku terus aku menyesal dan rasa yg selama aku hidup ni aku banyak berdosa. 22 tahun hidup kat bumi Allah ni... apa aku buat? apa sumbangan aku untuk agama aku Islam.

Guys,
aku bukannya nak membebel panjang. kalau ikut logik la, makin meningkat usia ni, bukan ke kita patut berubah lagi baik.
tak yah la fikir sangat dunia tu, bukan ke hidup kat syurga nanti lagi syiok??|
Allah dah suruh da kita buat perkara baik tinggalkan apa yg jahat. senang kan Allah bagi tips nak masuk syurga. MasyaAllah.

Babe,
macam gengster plak la type macam ni, tapi takpa.... rasa macam terbiasa lak kan. type style sms...
LOL.
aku rasa aku bersyukur jumpa sorang wanita ni. dia buat aku berubah appearance completely, aku bersyukur kat Allah sebab dapat berkenalan dengan dia saat aku rasa aku memang memerlukan perubahan.

Babe,
kau tak rasa ke yg akhirnya kau akan masuk liang lahad bersama2 perkara2 yg kau buat kat dunia.
seriously semua perkara Allah ukur. dari sekecil2 zarah sampai sebesar bijik sawi (sama kan? ahahah)
satu je perkara yg jelas lagi nyata, Allah suruh tutup aurat... kenapa tak nak ikut? macam kau kata kau dah baik hati, tapi still nampak rambut, kan tu sia2?? kalau kau tutup rambut kau yg lawa dengan tudung, bukan ke berganda kebaik hatian kau? (=_=)" ..
kau dah lawa,cuma kena jadi cun skit. pakai la tudung, tak jadi masalah kan???

by the way, aku sebenarnya tengah buat nota fluid mechanics,macam bosan kan...so aku saje je nak eksesais. hiiii~

illalliko'...

Proses mujahadah aku untuk sem ni.

" Aku adalah anak-anak panah Islam, campaklah aku ke mana saja, aku pasti berjuang untuk Islam"
- Saad bin Abi Waqas-

Wednesday, 12 September 2012

Buat ketiga kalinya

peace!

1. dah dapat leseng P kete , L moto...
2. rumah sewa baru dan kehidupan student luar
3. new subject for the new semester. (hai!!! happy!!! ^-^)
4. masak sendiri! tak cerewet! duit tak terbang sangat. utk sementara waktu ni
5. will doing crazy jobs with new crazy friends,
6. new tudung style. hope it stays where it should be.

DOA: Ya Allah Ya Tuhanku, permudahkanlah urusan hamba-Mu. Semoga semester baru ini , aku dapat target lagi tinggi dari sebelum ni. Jangan Kau jauhkan diri-Mu dari diri hamba-Mu yg sentiasa inginkan perhatian dari-Mu. Ya Allah Ya Rahim, pertemukanlah aku dengan kawan2 yg sentiasa mengingati-Mu. Agar kami bersama2 dapat menuju ke mardhatillah.  Amin Ya Rabbal 'Alamin.

Friday, 11 November 2011

Asing yang kembali asing.

“Islam bermula dalam keadaan asing dan akan kembali dalam keadaan asing sebagaiman ia bermula maka beruntunglah orang yang asing. Sahabat-sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah siapakah orang asing itu?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Orang yang melakukan pembaikan (islah) ketika rosaknya manusia, tidak bersengketa dalam agama Allah dan tidak mengkafirkan orang yang berada pada tauhid disebabkan dosa.” (H.R. Muslim)

Wednesday, 26 October 2011

Learn to appreciate.

The most valuable things in life are a tongue which mentions God, a grateful heart and a believing wife who helps a man with his faith. (Tirmidhi, Hadith 721)

Saturday, 17 September 2011

SYAIR MA’RIFAT


Pahamkan olehmu di dalam hati
Kepada guru mintalah pasti
Tulus dan yakin kedua mati
Inilah bekal tatkala mati
Apabila mufakat empat ma’na
Agama Islam baharulah sempurna
Apabila mufakat empat di sana
Mengenal dzat Tuhan yang Ghana
Fakir khabarkan suatu pendapat
Tatkala mencari ilmu ma’rifat
Sepohon kayu cawangnya empat
Buahnya diambil tiada dapat
Kayunya tinggi bukan kepalang
Buahnya banyak tiada berbilang
Warnanya indah amat cemerlang
Hendak diambil dibawa pulang
Mengambil buahnya hendak mendapat
Tuntut olehmu dengan isyarat
Fi’il yang baik dengan martabat
Mintak diguru janganlah bai’at
Tuntut olehmu dengan pengguruan
Tiadalah jadi dengan tiruan
Serta tarikat mengenal Tuhan
Hakikat ma’rifat sempurna jalan
Adalah ibarat fakir yang hina

Sepohon kayu banyak ma’nanya
Jikalau pohon tiada sempurna
Cawang dn dahan tiada berguna
Jikalau sempurna pohon itu
Cawang dan dahan terhimpun di situ
Buah dan bunga di sanalah tentu
Baiklah fakir hati di situ
Baik-baik tuan kita menerima
Kepada pohonnya ialah sempurna
Daun dan buah tiada sama
Masing-masing berlainan nama
Jikalau diibarat saja kelapa
Kulit dan isi tida serupa
Janganlah kita bersalah tapa
Tetapi beda tiadalah berapa
Sebiji kelapa ibarat sana
Lafadnya empat suatu ma’na
Di situlah banyak orang terkena
Sebab pendapat kurang sempurna
Kulitnya itu ibarat syari’at
Tempurungnya itu ibarat tarikat
Isinya itu ibarat hakikat
Minyaknya itu ibarat ma’rifat
Syariat itu ibarat tubuh
Tarikat itu jalan yang teguh
Hakikat itu bersungguh-sungguh
Ma’rifat itu seperti suluh
Baik-baik I’tikad kita sempurna
Supaya I’tikad kita sempurna
Jikalau bercerai lafadh ma’na
Akhirnya tiada berguna
Jika tuan menuntut ilmu
Ketahuilah dulu keadaanmu
Man ‘arafa nafsahu kenal dirimu
Faqad ‘arafa rabbahu kenal Tuhanmu
Kenal dirimu muhadath semata
Kenal Tuhanmu qadim dzatnya
Tiada bersamaan itu keduanya
Tiada semisal seupamanya
Adapun dikata ma’na yang empat
Iman, Islam, tawhid, ma’rifat
Keempatnya itu suatu tempat
Kurang dituntut tiadalah dapat

Tamatlah sudah Syair Ma’rifat
Syaikh Abdur-Rauf mengarang di Aceh
Fakir menyalin kurang nan dapat
Jangan dicela jangan diupat.

Friday, 16 September 2011

Doa Husnul Khootimah

RABBANA INNANA SAMI’NA MUNADIYAY YUNADI LIL IMANI AN AMINU BIRABBIKUM FA-AMANNA. RABBANA FAGHFIRLANA ZUNUBANA WA KAFFIR ‘ANNA SAYYI’ATINA WATAFFANA MA’AL ABRAR. RABBANA WA ATINA MA WA’ATTANA ‘ALA RASULIKA WA LA TUKHZINA YAUMAL-QIYAMAH, INNAKA LA TUKHLIFUL MI’AD.

( YA TUHAN KAMI, SESUNGGUHNYA KAMI MENDENGAR (SERUAN) YANG MENYERU KEPADA IMAN, “BERIMANLAH KAMU KEPADA TUHANMU”, MAKA KAMIPUN BERIMAN. YA TUHAN KAMI, AMPUNILAH BAGI KAMI DOSA-DOSA KAMI DAN HAPUSKANLAH DARI KAMI KESALAHAN-KESALAHAN KAMI, DAN WAFATKANLAH KAMI BESERTA ORANG-ORANG YANG BANYAK BERBAKTI. YA TUHAN KAMI, BERILAH KAMI APA YANG TELAH ENGKAU JANJIKAN KEPADA KAMI DENGAN PERANTARAAN RASUL-RASUL ENGKAU. DAN JANGANLAH ENGKAU HINAKAN KAMI DI HARI KIAMAT. SESUNGGUHNYA ENGKAU TIDAK MENYALAHI JANJI.”)


[surah Ali Imran: 193-194]

1 Jam 58 saat


wani, alin, qeena and arina.



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


                3.08 pagi ,Jumaat.  Semua manusia normal sedang nyenyak tidur. Aku dari tadi tak dapat tidur dan asyik berdating dengan alam maya. Biasa bagi aku bila orang berkata “arina hidup dalam dunia sendiri”. Terlintas di hati aku nak bertanya khabar ukhti Q yang dah lama aku tak berborak. Terkadang aku terfikir bagaimana dia di borneo. Elok kah, sihat kah, okay kah…

                Sebentar tadi baru sahaja aku meluangkan masa 1 jam tidur aku dan Q dengan berlughah heheh. Rasanya dah lama tak berborak panjang. I still remember the time when kita lepak kat mesin gedegang A5 and we were like talking for 1 hour solid. Mostly kau yang banyak cakap, and aku suka mendengar setiap patah perkataan yang keluar dari mulut kau. Hoho.. I don’t know why.

                It’s good to hear a better news from you, sebab aku pun sedang mengalami proses pentarbiyahan secara perlahan-lahan.

Lillahitaala for the first point of our conversation;

1] Islam itu mudah.
2] hijab para wanita
3] alam cinta dan perkahwinan
4] cara pentarbiyahan menggunakan analogi
5] buku tautan hati by ukhti Fatimah Syarha (may Allah bless her in all of her good writings)

6] Hidayah Allah kena cari, baru Allah azza wa jalla beri.


                Aku dapat banyak ilmu dari dia. Thank god I have a friend like her. Menjadikan aku lebih bersemangat nak menuju ke mardhatillah bersama Q.

Ya Allah ya Tuhan ku…Kau berkatilah persahabatan kami kerana kami masing-masing sedang berusaha mendapat keredhaan-MU. Pertemukan kami dalam keadaan yang baik dan perpisahan kami dalam keadaan yang elok. Ya Rahman, Ya Rahim, sahabat ini aku cintai dan kasihi. Sesungguhnya aku bermohon kepada-MU, tabahkanlah dia dan daku dalam menghadapi segala urusan dan rintangan dalam menerima petunjuk-MU. 

YA TUHAN KAMI, JANGANLAH ENGKAU JADIKAN HATI KAMI CONDONG KEPADA KESESATAN SESUDAH ENGKAU BERI PETUNJUK KEPADA KAMI, DAN KARUNIAKANLAH KEPADA KAMI RAHMAT DARI SISI ENGKAU; KARENA SESUNGGUHNYA ENGKAU-LAH MAHA PEMBERI (KARUNIA)

Amin Ya Rabbal ‘alamin.

Wednesday, 14 September 2011

souls and death

“Allah takes the souls at the time of their death, and those that do not die [He takes] during their sleep. Then He keeps those for which He has decreed death and releases the others for a specified term. Indeed in that are signs for a people who give thought.”

— (39:42)

Everyone shall taste death.

Friday, 2 September 2011

Wahai kaum adam yg pening lalat...

Well... today is Friday right?
why not spend your time reciting surah al - kahfi instead watching korean drama what so ever programme.

Adam,
why are you abandoning Juma'at prayer without a single reason.
there are a lot of reason for Hawa not to join all of you to perform solah
the clear reason is it will cause persecution among you Adams...
that's why we are preferably perform our solah inside the house.

Adam,
The Prophet said: "People should stop missing friday prayers otherwise Allah will put a seal onto their hearts and thus they will be among the heedless"
[MUSLIM]

Adam,
regarding to what you've missed the friday prayers, you have to pray the zuhur prayer with the intention of zuhur whether you missed it without prior reason or not.
However Adam, you're sinful for missing it without a solid reason.
Nonetheless your zuhur prayer is acceptable if  you perform after the imam perform the juma'at prayer.
but if you did before imam perform it,you have to pray the zuhur again as Ibn Qudaamah said.

Dear Adam,
If you seek Allah's forgiveness, He will accept your du'a to repent.
Your disobedient and the way you neglect Allah's obligation to you are way to much,
you should remember the bounties of Allah which He bestowed on you.
He created you as a musleem and give you the ability to attend the Friday prayers.
Allah knows what's best for us..
InsyaAllah.
Wallahu musta'aan...

Thursday, 1 September 2011

Apa yang tinggal padaku?

Wasiat Sunan Kalijaga dalam kitabnya;

"yen wis tibo titiwancine kali-kali ilang kedunge,pasar ilang kumandange, wong wadon ilang wirange mangka enggal-enggala tapa lelanah jlajah desa milang kori patang sasi aja ngasik balik yen during olih pituduh (hidayah) saka gisti Allah"


ertinya:


"jika sudah tiba masanya sungai2 hilang kedalamannya (banyak orang yg berilmu tidak mengamalkan ilmunya, pasar hilang gaungnya ( pasar orang beriman adalah masjid, jika masjid2 tiada azan, wanita hilang malunya (spt tidak menutup aurat dsb), maka cepat-cepatlah kalian keluar 4 bulan dari desa ke desa (dari kampung ke kampung) , dari pintu ke pintu (dari rumah ke rumah untuk berdakwah). Jangan lah pulang sebelum mendapat hidayah dari Allah swt..."

P/s: Kalau kita buat dakwah berpegang dengan asas dakwah ini maka dakwah kita akan mirip dengan dakwah rasulullah saw dan sahabat sehingga akan menjadi asbab hidayah ke seluruh alam.

Sunday, 21 August 2011

Baru aku faham...

"Unzur ila man qaala wala tanzur ila man qaala"

maksud: lihatlah pada apa yang diperkatakan, jangan kamu lihat pada siapa yg berkata.


Menangisi Malam Penentuan

Ingin hidup 1000 tahun lagi (ceh macam lagu imran ajmain)

tapi, bukan ke makin lama hidup makin tak tertanggung dosamu,

sebab itu diberinya waktu untuk bertaubat bukan untuk menambah dosa yg telah ada,

bila difikirkan,

diri ini belum cukup ilmu di dada untuk menyampaikan,

tetapi bukan ke kalau semua orang sedemikian rupa,

macam mana nak tempuh imtihan ini?

maka berpesan-pesan lah kamu wahai sahabatiah terutamanya kepada sahabat solehah,

jangan dipegang saja tangan mereka,

kerana genggaman tangan tak begitu kuat,

rangkul lah, dakap lah mereka supaya tak terlepas dari pandangan matamu,

yakni orang yang boleh merosakkan kita, dunia akhirat.

jauhilah mereka yang benar-benar tidak boleh menerima teguran dan nasihat selepas berusaha.

semoga perjuangan ini diberkati Allah selalu. InsyaALLAH.


P/s: malam ke sepuluh terakhir hari tu (hari jumaat) , aku dapat peluang solat sebelah kakak berniqab tu... MasyaAllah... sangat hebat. ntah, aku tk tahu apa perasaan aku. nak nanges, memang nanges pun, tapi bukan nanges sebab dia, tapi aku nanges sebab aku banyak dosa. aku hambaAllah yang hina. aku terdengar perbualan dia bersama rakan dia masa ceramah agama, hihi...dia ustazah sekolah tahfiz. dia hafal ayat AQ... aku? baru terkedek2 nak hafal balik. tapi hafal tetap hafal bersama penghayatan. InsyaAllah. mumtaz arina!

Thursday, 18 August 2011

sahabatiah...

Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku,

Sahabat yang baik adalah seiring sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati,

Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka atau duka,

Jika itu aku dapatkan,Aku berjanji aku akan selalu setia bersamanya,

Kuhulur tangan kepada Sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang,

Semakin ramai aku peroleh sahabat, AKU SEMAKIN PERCAYA DIRI.
(imam shafie)

P/s: masa di surau tadi, aku ternampak perempuan berpakaian jubah coklat gelap dan berpurdah (aku tak pasti sama ada niqab atau purdah), cumanya... terdetik dalam fikiran aku, bila masa aku akan sampai begini. aku tak berani nak salam pun masa nak balik, why? aku malu dengan diri aku sendiri. lepas salam makcik dua belah aku, aku terus keluar dan berjalan pantas balik ke rumah. still, kenapa aku macam ni? aku tak sedap hati, aku rasa pelik, aku rasa gelisah...
walhal, aku tahu kenapa aku jadi begini. insyaAllah, hidayah Allah tu datang bila kita cari betul2. semoga Allah sentiasa bersama aku dan semua orang yg aku kasihi dan temui selama aku hidup.

Monday, 15 August 2011

bismillah. isnin hujan di kuala lumpur.

Aku rasa diri aku berdosa. entah kenapa aku rasa di sisa. ='(
macam hujan turun, sekejap ada...sekejap takda.
macam tu ke iman aku?
aku harap berterusan agar dapat aku menuju mardhatillah.
aku pandang mujahidah.
sedihnya, asal aku tak macam tu dulu?
perubahan kena perlahan2... hanya Allah je mampu.
jangan kerana orang sekeliling...kita terkinjal2 macam monyet.


GIVING EXPOSURE TO EVERYBODY ARE TOO MUCH TO BE ENTERTAINED,
BETTER STOP FILLING EVERYONE WITH YOUR CHILDISH IMITATE,
BE WISER AS YOU GROW OLDER BECAUSE YOU'RE NOT GETTING YOUNGER AND YOU'RE ALMOST NEAR TO GOD'S CALL.
COLLECT REWARDS BUT NOT SINS. STOP MAKING FACEBOOK AS YOUR SIN'S COLLECTOR.

" Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu, dan akan kami uji perihal kamu"
(31:47)

Thursday, 4 August 2011

Praise to Allah SWT

Innamaa Asykuu BashSyaa Wahuznii Ilallah.

"I only complain Of My grief And sorrow To Allah"

-surah alHajj

Monday, 1 August 2011

Am I the Black sheep In my family?












Back then, I've been thinking about my future. Currently I feel lost and don't know what ARE my perspective of life. When it comes to family ... I'm the stubborn and a challenger. My siblings, the eldest. I strongly said that they are successful. Come again the tittle "AM I THE BLACK SHEEP IN MY FAMILY?"

P/s: solat sunat tarawikh kedua memberi makna bila mak ikut bersama dengan adikku. <3

YA ALLAH YA TUHANKU, SEMOGA RAMADHAN YANG PENUH BARAKAH INI MEMBERI SERIBU KEINSAFAN KEPADAKU UNTUK MENJADI MUSLIMAH YANG SENTIASA MENGINGATIMU. PERUBAHAN YANG AKU LAKUKAN TERHADAP DIRIKU INI KUBERDOA SENTIASA KONSISTEN DAN MENINGKAT. YA RAHMAN YA RAHIM, AKU MEMOHON AKU DIRIKU, KELUARGAKU, KAUM KERABATKU, DAN KAWAN2 KU SENTIASA BERADA DI JALAN FISABILILLAH. ROBBANA AATINA FIDDUNYA HASANAH WA FIL AAKHIRATI HASANAH WAQIKANA AZABANNAR. AMIN YA RABBAL 'ALAMIN.


Wednesday, 13 July 2011

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

’Enter’ the masjid,

‘Forward’ your solat,

‘Download’ pahala,

‘Firewall’ your iman,

‘Backspace’ from syaitan,

‘Bookmark’ to ALLAH SWT,

‎’Delete’ ALLAH’s enemies,

‘Copy paste’ from the Al-Qur’an and Sunnah,

‘Help’ your muslim brothers n sisters,

‘File’ your amal,

‘Edit’ your akhlaq

‘View’ your good and bad deeds,

‘Search’ the straight and right path,

And InsyaALLAH you will never get ‘virus’

Wednesday, 6 July 2011

How to escape the punishment of the grave?

  • Dying of a disease in the stomach
  • Recite all of the thirty verses of the surah Al Mulk continuously and diligently
  • Dying on the day or the night of Friday
  • Dying as a martyr, with the first drop of bloody, will allow you to be forgiven for all your sins and escape the punishment of the grave
  • Guarding the front lines of the Muslim army is better than fasting for a full month and praying all its days. This too allows one to escape the punishment of the grave.


P/s: Monks-saints-and-pandas